Er is heel weinig systematisch onderzoek gedaan naar Paardenvolk. We weten niet eens precies hoeveel paarden er zijn in Nederland. Waar je voor elk postcodegebied de gemiddelde gegevens van alle mensen in dat gebied gewoon uit de computer kan laten halen (tegen betaling uiteraard).Toch weten we het aantal professionele en amateur paardenlui niet nauwkeurig. We schatten dat er ongeveer een miljoen Nederlanders min of meer actief met paarden bezig zijn. Paardrijden is de vierde volkssport in Nederland, na vissen, tennis en voetbal, maar dan is de informatie wel zo ongeveer op. Dus een potentiële markt van 1 miljoen redelijk koopkrachtige mensen met ruwweg 1 tot 1,5 miljard euro’s is voor de marketeers een zwarte vlek en daar houden ze niet van. Ze vragen zich een aantal zaken af die niet eens direct te maken hebben met het aantal paardenlui, maar des te meer met hun verschillende kenmerken en eigenaardigheden.
1) Heropstijgende, middelbare amazone. Single vorm van 4. Vormt samen met 4, e.v. een belangrijke groep voor uitbreiding van de markt. Draagt aardig bij aan de al jaren voortdurende groei in deze sector. Vaak (zeer) goeroe-gevoelig.
2) Ambitieuze ouders. Vaak onschuldig tafereeltje met gezinnetje plus paard plus trailer. Maar de uitwassen komen ook voor zoals:
· Ambitieuze ouders met dochter en paard en prestatieneurose.
· Dochter moet de ambities van pa en/of ma waarmaken.
· Paard is de dupe en krijgt er buiten het zicht van het publiek vaak behoorlijk van langs. Paard moet regelmatig worden gecorrigeerd of worden ingeruild tegen een vers, liefst beter, exemplaar.
Derhalve dankbare cliënten van paardentrainers, handelaren en goeroes.
3) Toernooitijger c.q. primadonna. Zitten al sinds hun jeugd in deze tak van sport. Vaak ook semi-professionals en nog steeds ambitie. Kennen alle kneepjes van het vak. Domineren al jaren de internationale ‘sportscene’. Zijn tevens vaak trainer, handelaar. De extreme gevallen geven hun mening over tegenstanders, officials, de organisatie en zo nodig ook over de gehele samenleving luidruchtig ten beste als iets hen niet zint. Willen altijd aanpassingen, protesteren altijd en overal, altijd met een dubbele maatstok gemeten.
4) Jonge senioren middelbaar, bemiddeld, Alle tijd van de wereld, alle geld en een goede gezondheid. Troetelkind van een heel nieuwe tak van media (de grijze golf periodieken), vatten vaak hun oude hobby weer op en gaan paardrijden, maar dan nu echt en goed. Dus duur lessen, duur paard, duur alles en kwaliteit moet het zijn want we betalen er voor.Zie ook 5 t/m 8 en 11.
5) Empty-nesters (kinderen uit huis) Middelbaar, veel vrije tijd. Hebben vaak het idee dat ze nog iets in te halen hebben. Zoeken ook vaak (en veelal onbewust) een kindvervangend zorgobject. (Zie ook 4, 6 en 11 etc.)
6) Dinks (dubble income, no kids) Goed in de slappe was en bereid om geld uit te geven. (Zie ook 5, 7, 8 en 11). Genieten van het leven alvorens kinderen te krijgen. Krijgen die achteraf vaak ook niet en gaan dan wat lijken op ‘Empty-nesters’
7) Dunks (dubbele uitkering, no kids). De welgestelde variant lijkt sterk op prototype 4, 5. De minimavariant leeft vaak alleen voor de paarden en dat moet ook wel als je van alleen een minimum uitkering een paard in leven moet houden. Hebben veel vrije tijd, maar weinig vrije geldmiddelen.
8) Verbeterde turbo-yup. Veel geld, wil snel en actief recreëren en geeft daar graag wat voor uit.Wil echter wel de geneugten, maar niet de zorgen en gaat dan ook meerdere keren per jaar kort op dure, geheel verzorgde, beschaafd avontuurlijke vakantie. Goeie klant voor paardenvakanties op exotische bestemmingen. Zou ook eens gebruik moeten maken van binnenlandse mogelijkheden.
9) Ambitieus bestuurslid. Wie kent ze niet, de onvermoeibare zwoegers die alles uit de kast moeten halen om anderen in staat te stellen aan evenementen mee te doen, er naar te kijken, of de kas te beheren, steeds weer de notulen of het verenigingsorgaan op tijd klaar te hebben. Gaat ook iedere keer weer blijmoedig met de pet rond langs de sponsors.
10) Toegewijde ouders. Staan in dienst van de oogappel, het kind met ambitie. In extreme gevallen wordt het kind de centrale reden van bestaan. Niet altijd duidelijk wie de ambities heeft: het kind of de ouders. Koter in kwestie groeit later vaak door tot toernooi primadonna.
11) Autoriteitszoekers. Wensen luxe, zorgvuldigheid en kwaliteit en willen daarvoor betalen. Maar ze blijven onzeker en zoeken dus de autoriteit die hun onzekerheid kan wegnemen en vragen aan iedere autoriteit advies (vaak stellen ze niet eens de juiste vragen). Nemen de antwoorden vaak volstrekt letterlijk en vergelijken ze met de adviezen van andere adviseurs. Hebben (nog) niet voldoende paardenverstand om de betrekkelijkheid van adviezen in te zien en een eigen keuze te maken. Zoeken vaak eerst autoriteit en branden die vervolgens weer af. Prima doelgroepjes voor paardenprofeten en hippische goeroes.alsmede boekjesschrijvers.
12) Goeroe-epigonen. Extreme versie van de vorige groep. Volgen hun goeroe met vertrokken bekkies en priemend vingertje. Weten alle antwoorden al, nog voor de vraag is gesteld en hoeven dus niet echt te luisteren naar de vraag. Hebben dringend behoefte aan een cursus luisteren voor beginners. Misschien worden ze dan van een "wannabee" paardenfluisteraar ooit nog eens paardenluisteraar.
13) Fokkers traditioneel. Een deel van de fokkers fokken gewoon paardjes en pony’s. Ze nemen de dichtstbijzijnde hengst. Als ze al echt op een ras fokken, vinden ze het vaak niet nodig er papieren bij aan te vragen (te duur).De wat meer kwaliteitsbewuste, traditionele fokkers weten heel goed welke hengst ze willen. Kennen de stambomen van hun paarden en de favoriete hengsten bijna uit hun hoofd. Zijn vaak wat zuinig met onkosten voor beleren en trainen. Verkopen hun aanfok vaak groen. Als ze ook nog een commerciële visie hebben, zorgen ze voor een goede opfok en een goede trainer om de paarden in te rijden.
14) Nieuwe fokkers. Bestaan veelal uit eerder genoemde types als jonge senioren, Empty-nesters (geen yuppen want die hebben daar het zitvlees niet zo voor). Er zitten veel autoriteitszoekers in deze nieuwe doelgroep: “Welke hengst raadt u mij aan en waarom?” Paarden en vooral veulens kunnen de rol krijgen van plaatsvervangend kind.
15) Verzamelaar Kan geen paard laten staan, kan geen veulen verkopen en fokt door tot de paarden zelfs in de slaapkamer moeten worden gestald. Komt door de zorg en de improvisatie niet meer aan rijden toe.
16) Pezige professional Werkt als een paard en laat zich niet van zijn/haar doel afleiden. Bouwt onverstoorbaar aan een eigen bedrijf. Communiceert soms beter met paarden dan met mensen.Van deze soort bestaat een sociaal vaardiger type. Die zijn meestal het meest succesvol. Ze hebben meer ondernemerskwaliteiten.
17) Over-assertieve ondernemer. Veelal schaapjes op het droge (vervroegd gepensioneerd) of is nog eigenaar van een vitaal bedrijf. Heeft er als “hobby” een paardenhandel bij of levert ‘gear’ en toebehoren. Heeft zijn/haar agressieve ondernemersstijl meegenomen naar het hobbybedrijf. Jammer.
18) Statuszoeker:"Kijk jonge vrind, dat peerd is van mij. Ik rijd 'm uiteraard niet zelf, want daar heb je trainers voor”. "Gisteren zee'k nog tegen W.A, ik zeg W.A., jij weet een hoop van water, maar ik weet alles van peerden, ik zeg. Dat peerd van mij hè, dat peerd van mij gaat 't nog eens helemaal maak’n”….
Best casinos for Android and iOS - Dr. MSD
BeantwoordenVerwijderenFind the best gaming apps 구미 출장마사지 for your 구미 출장마사지 Android 제주 출장마사지 or iOS 삼척 출장안마 devices today. Get an exclusive bonus and discover 경주 출장샵 what it's like to play and win at online